KENAPA BELAJAR???



HOLLA CHINGU !!!
Ok, today I wanna tell you.
WHY WE SHOULD STUDY???
Agak-agak kenapa ea?
Kalau ikutkan hati memang taknak study, betul tak?
BUT, IN ORDER TO ACHIEVE THE SUCCESS...
WE HAVE TO PUT STUDY AS OUR MAIN AIM.

KENAPA KENA STUDY 

 Belajar dari ILMU
 Since baby kita dapat ilmu from our parents right? Dengan ilmu yang ada tu la kita kena aplikasikan in our study. Korang semua confirm tau yang hidup kita diselubungi dengan ilmu. Ilmu ni kita dapat in conscious state and unconscious state.
[TIBA-TIBA RASA CAM AJAR INTRO TO TESL, hahaha]


 Ilmu yang ada AMALKAN
 Dah dapat ilmu tu memang la kena amalkan. Bak kata pepatah arab, "ILMU TANPA AMAL IBARAT POHON TIDAK BEBRBUAH". Bila kita amalkan ilmu yang kita dapat, OF COURSE dapat pahala. Lebih lagi kalau amalkan ilmu-ilmu agama yang kita pelajari. WITH THE KNOWLEDGE, we have to share it with people around us. Barulah pohon ilmu kita BERBUAH.


 Amal jadi DISIPLIN
 Ilmu yang ada, bila diamalkan membuatkan kita jadi seorang insan yang berdisiplin. Tak kira la disiplin dari sudut apa sekalipun. Contohnya, bila korang sukakan kebersihan. Mestilah semua kerja korang, korang manage dengan perfect. Kalau korang suka tepati masa, mesti korang suka buat jadual and follow the schedule. Bila korang buat semua tu, means korang dah achieve apa yang korang belajar.


 Disiplin bentuk kebijaksanaan
 Ilmu dah ada. Amal pun sudah. Dah pandai berdisiplin. Maknanya, korang dah pandai nak buat semuanya. Because semua aspects yang ada korang dah combine semuanya become ONE. When you know how to be discipline, you know how to be an intelligent student, aren't you?
[dah macam pakar motivasi da, aiyakkk!!!]


 Kebijaksanaan adalah MASA DEPAN
 Sometimes tak semua yang bijak ada masa depan, kan? But MOSTLY kat dunia ni, orang-orang yang bijak and yang tau how to manage themselves je yang ada masa depan. So, let's go to the last point why we should study?


 Masa depan BAHAGIAKAN PARENTS
 Bila kita belajar, insya-ALLAH cerah masa depan. Ingat tau! JANGAN jadi anak yang tak kenang budi. Bila korang dah berjaya tu, hulur-hulur la duit kat parents. Busy banyak mana pun, ingat la parents korang. Kerja la banyak mana pun, akhirnya semua yang korang dapat akan ditanya di ALAM BARZAKH nanti. So, balas jasa parents korang yang ajar korang FIRST LANGUAGE ACQUISITION.


I guess that last point end this post.
I don't know whether those points above useful or not.
THAT JUST SOME IDEAS THAT ACROSS IN MY HEAD.
Any other suggestions?
Drop your comments below.
Just click at POST A COMMENT :)

2 candies ♥:

Gadis berkaca mata said...

Belajar adalah untuk menjadikan hidup ini lebih teratur kan2.. :)

miss lollipop said...

yes! that is true!!! :)

 

Copyright by © 2015 .
Edited by ♫ Plum Fragrance Blogspot ♫ Let's go to my website Facebook Xuan Mei Fen